Skip main navigation

یک مثال معمولی از ساختمان‌سازی با خشت در جنوب عراق

text

درست شبیه محوطه‌های تِل در منطقه حمص سوریه یا دره بقاع لبنان، در جنوب عراق هم معماری خشتی غالب است. شهر اور یک نمونه کلاسیک از این نوع بقایا است.

شهر باستانی اور (که به عربی به آن تِل ٱلْمُقَيَّر گفته می‌شود) یکی از شهرها بین‌النهرینی بود که هزارها سال شکوفا بود. شهر در یک مسیر تجاری عمده واقع شده بود – بیشتر از همه در کنار رودخانه فرات، و دسترسی مستقیم را تا دوردست‌ها به آناتولی و خلیج فارس ایجاد می‌کرد – اور به یک مرکز تجاری و سیاسی مهم تبدیل شد (تصویر ۱). در هزاره سوم قبل از میلاد به اوج خود رسید،‌ و حوالی ۲۱۰۰ قبل از میلاد به مرکز یک امپراطوری بزرگ منطقه‌ای تبدیل شد. حتی بعد از تخریبش در حدود ۱۸۰۰ قبل از میلاد، ارتباطات تجاری شهر باعث شد تا دوباره به سرعت بازسازی شود و به یک پایتخت منطقه‌ای مهم تبدیل شود. با این حال، عقب‌نشینی خط ساحلی به سمت جنوب و کشیده شدن رودخانه فرات به سمت شرق باعث شد تا سرانجام این شهر رو به زوال برود.

تصویر ماهواره‌ای شهر اور. از بالا مثل یک بیضی تیره رنگ به نظر می‌رسد، که خاکی روشن‌تر آن را احاطه کرده است، و به این شکل از پیرامون خود متمایز شده است. در مرکز، بعضی از بخش‌های حفاری شده نقشه ساختمان‌ها را نشان می‌دهند،‌ به سمت شمال غربی شکل چهارگوش زیگورات کاملا مشخص است.
تصویر ۱: شهر باستانی اور که از آسمان دیده می‌شود. تصویر © ۲۰۲۱ ماکسار تکنولوجیز

در طول تاریخ طولانی‌اش، معماری اور شاهد دوره‌هایی از ساخت و بازسازی بوده است. هم‌سو با سنت بین‌النهرین، بیشتر ساختمان‌ها با خشت ساخته شده‌اند. وضعیت محیطی در این صنعت ساختمان‌سازی اهمیتی کلیدی داشته است. ته‌نشینی رسوبات مداومِ گِل در رودخانه فرات و دجله باعث شده است تا در جنوب عراق سنگ و چوب کمیاب باشد، در حالی که خاک رس، آب و کاه دم دست بوده است. خشت یک ماده ساختمانی ارزان را در اختیار می‌گذاشت که راحت می‌شد با آن کار کرد و می‌شد آن را به مقدار زیاد تولید کرد. در اور، خشت‌های در آفتاب خشک شده معمول‌ترین ماده ساختمانی بودند و در خانه‌های خصوصی و همچنین بناهای عظیم معماری مثل زیگورات معروف به کار گرفته می‌شدند. (تصویر ۲).

شهر اور از روی زمین دیده می‌شود یک پیاده‌روی چوبی معاصر که برای بازدیدکنندگان در سراسر محوطه ساخته شده، با تکه‌های خشت که در سراسر تِل خاکی پراکنده هستند. وسط تِل چند ساختمان خشتی بازسازی شده بر پا هستند، که جلوی زیگورات بازسازی شده در پس‌زمینه عکس دیده می‌شوند.
تصویر ۲: تصویر محوطه شهر اور که به زیگورات بازسازی شده منتهی می‌شود. تصویر متعلق به میشل دِ گراشی.
This article is from the free online

باستان‌شناسی در خطر: استفاده از دورسنجی برای حفاظت از میراث فرهنگی

Created by
FutureLearn - Learning For Life

Reach your personal and professional goals

Unlock access to hundreds of expert online courses and degrees from top universities and educators to gain accredited qualifications and professional CV-building certificates.

Join over 18 million learners to launch, switch or build upon your career, all at your own pace, across a wide range of topic areas.

Start Learning now